Tuesday, August 28, 2012

Kawen!!


1. 27 Julai 2012 cukuplah 5 tahun kami berumah tangga. Irfan Hafiy tiba dalam keluarga kami 24 Oktober 2009 setelah 2 tahun lebih kami berbulan madu. Kini, insan ke-4 dalam keluarga muda ini, sedang kami tunggu.




2. Sungguh kami gembira mendapat berita dan jemputan walimatul urus teman-teman dan adik-adik; apatah lagi tahun ini kami boleh menghadirkan diri dengan masa yg ada.


3. Buat yang belum berjumpa bakal teman hidup, letakkan nasihat Rasulullah sebagai panduan utama, lebihkan agama daripada yg lain. Percayalah, dengan kekuatan agama akan melahirkan akhlak yang mulia; faktor utama kekuatan sesebuah rumah tangga.


4. Agama tidak boleh hanya ditakrifkan dengan melaksanakan perkara-perkara fardi seperti cukup solat, baik bacaan al quran, menutup aurat dan sebagainya, lebih-lebih lagi yang mencari itu seorang jejaka yg biasa dengan kerja-kerja da'wah. Ketahuilah, 2/3 al quran membicarakan hal da'wah dan perjuangan, maka memperisterikan seorang muslimah yang cinta dan sayang pada jalan da'wah itu sangat penting.





5. Sejak lebih 2 tahun lalu, saya dan isteri membantu menemukan beberapa hati. Ada antara mereka sudahpun berkahwin dan ada yang bakal melaksanakan pernikahan dalam masa terdekat. Ada yang sudah bercahaya mata dan ada yang sedang menghitung hari menunggu hari yg istimewa.


6. Bagi kami, kerja ini memberikan pengalaman yang tak mungkin kami boleh lupakan, terlalu banyak perkara yang dipelajari. Menguruskan hati memerlukan kesabaran yang tinggi serta sifat kebapaan dan keibuan perlu diterapkan dengan baik.


7. Kami dapat mengenali setiap hati yang kami dekati dengan baik sekali; mempelajari dan meneladani kebaikan mereka, apatah lagi cerita yang tak ramai yang tahu. Alhamdulillah. Ia menjadi inspirasi untuk kami membentuk keluarga yg lebih baik.






8. Urusan pembinaan keluarga yang baik merupakan antara bukti keberjayaan tarbiah; maka segala masalah asas yang timbul banyak berpunca kepada kekurang jelasan fikrah islamiyah. Mempunyai ilmu yang benar, kefahaman dan keterlibatan dalam kerja da'wah dengan baik adalah sangat penting.


9. Sebagaimana yang telah difirmankan Allah dalam kalamNya, isteri/suami dan anak-anak itu mampu menjadi penghalang kpd kerja-kerja perjuangan; maka mencari pasangan yang baik serta penerusan kepada didikan dalam keluarga oleh suami dan isteri, sesuatu yang crucial.


Semoga semua pasangan yang telah dan akan diijabkabulkan dalam masa terdekat akan menghasilkan keluarga yang kaya dengan mahabbah, sakinah dan rahmah, insyaAllah. Kalaupun kita orang biasa-biasa sahaja semasa baru berkahwin, moga kita menjadi insan-insan yang lebih sayang agama Allah dan bersama memperjuangkan agama Allah melalui didikan dalam keluarga.


=D

3 comments:

  1. Salam Dr Fairuz,
    Dr ada kenal siapa2 wanita yang baik orgnye dan dah sedia nak berumahtangga?

    ReplyDelete
  2. Kena details lagi ni.

    Sape ni ye? Boleh pm saya?

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah jika selesai beberapa urusan seminggu dua ni saya akan PM Dr Fairuz. Terima kasih.

    ReplyDelete