Tuesday, August 28, 2012

Nak Ekspresi Diri? : Stop and Think First!


Mengimbau kembali cara mengekspresikan isi hati kepada umum, terutamanya di laman-laman sosial. Ada beberapa perkara yg perlu dielakkan


1. Kurangkan bercerita kebaikan diri, lebihkan cerita kehebatan orang lain.


2. Jika ingin menegur atau tidak puas hati pada satu individu, lebih molek disampaikan rasa hati itu terus kpd yg berkenaan tanpa diumumkan. Jika dipublisitikan, apatah lagi bnyk kesamaran yg boleh membawa banyak interpretasi yg negatif, amat wajar dielakkan






3. Jika ingin berhubung atas perkara yg tidak mahu orang lain faham sepenuhnya, lebih baik diprivatekan sahaja. Berbisik antara 2 individu dalam satu kumpulan manusia sesuatu yg kita tak suka, begitu juga dalam hal ini.


4. Janganlah sesekali mencarut atau berkongsi apa2 material yg punya kata carutan, walaupun dengan tujuan berjenaka. Fikir sebelum menaip.


5. Nilai niat sebab menulis - memang untuk berkongsi ilmu dan berpesan kepada kebenaran dan kesabaran atau untuk menunjuk-nunjuk, memerli, menjatuhkan maruah?


6. Berkongsilah perkara yg bermanfaat buat org lain. Jika ada org lain yg beramal dengan perkongsian kita, ia bakal menjadi saham buat kita. Walaupun dlm kehidupan kita di alam realiti, masih bnyk perkara yg tidak baik kita lakukan, kita harapkan dengan perkongsian yg baik ini membantu membaiki diri kita. Ini bukan hipokrit! Melainkan niat kita memang untuk menipu siapa diri kita.

No comments:

Post a Comment