Wednesday, September 26, 2012

Seutas Nota Buat Muslimat Yang Baru Berhijrah


1. Kita sedang merasai ombak perubahan manusia kembali kepada fitrah. Di Malaysia, makin ramai artis muslimat yang mengenakan tudung, menutup aurat kerana sedar akan suruhan Allah. Saya juga sedar akan perubahan-perubahan sahabat-sahabat terdekat, ada yang berubah setelah berumah tangga, ada yang berubah setelah makin dekat dengan usrah dan banyak lagi kisah-kisah lain. Alhamdulillah.


2. Ketahuilah wahai muslimat yang amat kukagumi sekalian, syaitan akan selalu mengunjungi kalian, mereka akan cuba menyisipkan kesangsian, menyampaikan bisikan-bisikan agar berpatah balik. Kuatkanlah iman, sentiasalah dekati majlis ilmu dan orang-orang soleh, agar kalian dapat iltizam dan istiqamah hingga akhir hayat.


3. Pasti ada yang mengata dan mencerca. Itu sesuatu yang hampir pasti. Sebagai ujian dan cabaran menguji keimanan kalian. Fokuslah kepada kata-kata pujian dan motivasi yang diberikan kepada kalian, agar terus bersemangat, tidak rebah. Kami doakan kalian terus gagah. Biarkan yang buruk itu pergi bagaikan angin.


4. Sedikit peringatan dariku, menutup aurat itu bukan sekadar menutupi kepala; tetapi ia hanya sebahagian daripadanya. Hendaklah dilabuhkan tudung kalian menutupi dada, dilonggarkan baju kalian, ditutupi tangan kalian, jaga pergaulan kalian, dan peliharalah maruah kalian.




5. Janganlah sekali-kali gambar lama disebar-sebarkan lagi. Simpanlah ia hanya untuk tatapan peribadi. Jika terlalu teruk dan mampu menggugat iman, mungkin lebih baik dibuang atau dilupuskan. Mulakan hidup baru, langkah ke hadapan dan lupakan kejahilan yang telah berlalu pergi.


6. Buat teman-teman, petugas-petugas media, para peminat; hormatilah perubahan mereka. Janganlah disiarkan lagi gambar-gambar mereka berpakaian mencolok mata, walaupun hanya terdedah seurat rambut. Mereka pasti akan berduka dan bersedih. Dan kalian juga berdosa kerana perbuatan membuka aib mereka. Letakkan iman dan taqwa melebihi keuntungan dan perjanjian-perjanjian dulu. Moga Allah merahmati.


7. Akhir kata, mendekati majlis ilmu itu wajib bagi kalian. Carilah usrah. Lazimilah bersama kuliyah. Jadikan orang soleh sebagai teman rapat. Kalian hebat kerana mampu membugar iman kami dengan kisah penghijrahan kalian, tapi dada kalian juga wajib disuburkan dengan ilmu. Moga dengan ilmu itu, iman makin bangkit. Doa kami agar kalian makin dekat dengan Allah. Jangan lupa doakan kami. Kami juga nak jadi baik sebagaimana kalian. Moga syurga Allah destinasi akhir kita.

No comments:

Post a Comment