Saturday, September 29, 2012

Tak Nak Kawen Dengan Doktor?


1. Satu cabaran besar buat kami suami isteri dalam menjalankan amanah membantu teman-teman dan adik-adik mencari pasangan adalah betapa ramainya lelaki yang tidak mahu memperisterikan seorang doktor. Sebabnya biasa, sibuk, tidak sempat nak menjaga keluarga, mahu yang lebih masa dengan anak-anak dan sebagainya. Yang memeningkan kami lagi, sindrom ini telah melanda semua jenis profesion.


2. Pernah berlaku dalam satu perjumpaan di mana sekelompok pelajar perubatan perempuan telah bangun menyuarakan kesedihan mereka dengan sikap lelaki yang menyisihkan mereka daripada dijadikan isteri kerana kerjaya yang dipilih. Satu contoh betapa makin meruncingnya masalah ini. Pengalaman peribadi, saya perlu memujuk dan memberikan penerangan panjang tentang realiti kerjaya doktor berserta kepentingan menekankan aspek agama dalam proses mencari pasangan. Kadang-kadang sampai boleh menyebabkan marah dan kekecewaan yang cukup mendalam.


3. Seseorang yang mengambil tanggungjawab untuk menjadi seorang doktor, telah menyempurnakan satu fardhu kifayah. Apatah lagi, jika muslimah berkenaan mahu menjadi seorang pakar dalam bidang sakit puan. Saya yakin, semua suami (termasuk yang tidak mahu memperisterikan doktor) mahu isterinya diuruskan seorang doktor wanita. Tugas mereka penting dan mulia. Bangun awal pagi dan balik lewat malam. Makan pun kadang-kadang tidak sempat. Solat terkejar-kejar. Maka, adakah manusia semulia ini tidak layak diperisterikan?




4. Terlalu banyak contoh di mana doktor wanita yang telah berjaya mendidik anak-anak mereka dengan baik. Masa dengan anak-anak mungkin tidak banyak tapi ia digunakan sebaiknya. Masa sedikit tapi berkualiti. Kesannya, anak-anak 'menjadi', berjaya dalam akademik dan menjadi 'ikon' masyarakat. Juga terlalu banyak contoh di mana wanita yang banyak masa di rumah, malah sepenuhnya di rumah, anak-anak masih tidak dapat merasai kasih sayang yang diperlukan, terlibat dengan pelbagai masalah sosial di luar. Bukanlah saya menafikan akan keruncingan masalah anak-anak kini kerana terlalu banyak pendidikannya diambil oleh bibik dan guru, tapi ia bukanlah 'the only factor'. Ramai ibu yang sibuk berjaya melunaskan amanah dengan cemerlang!


5. Perlu juga diketahui bahawa menjadi doktor tidak semestinya perlu oncall, tidak semestinya kena masuk dewan bedah dan tidak semestinya bekerja di hospital. Ada doktor yang hanya bekerja di klinik yang masanya hanya 9 pagi hingga 5 petang, ada yang hanya menjadi pensyarah, ada yang kerja di pejabat, ada yang kerja dengan syarikat farmasutikal, dan banyak lagi. Ramai yang saya berjumpa, asalnya mahu menjadi pakar perubatan tapi terpaksa mengubah haluan dengan pelbagai cabaran termasuk keluarga. Maka, berbincang dan bertukar-tukar pandangan dan harapan adalah satu cara untuk memahami kehendak dan keperluan suami dan isteri.


6. Yang sangat menyedihkan, faktor kerjaya terlalu diberikan penekanan tapi bila datang perihal agama diambil mudah pula. Cukup jauh dengan apa yang telah disaran Rasulullah. Muslimat yang bertahun-tahun ditarbiah, malah sudah sampai tahap mampu mentarbiah, ilmu dan akhlaknya baik dan menyenangkan, akhirnya ditolak hanya kerana dia seorang doktor. Satu kerugian maha besar. Ketahuilah bahawa, seorang isteri yang telah lama ditarbiah untuk menjadi penggerak kerja-kerja da'wah, kesannya berbeza dengan yang tidak ditarbiah walaupun masanya dengan keluarga tidak banyak. Syaratnya, perancangan yang baik dan kerjasama antara pasangan.


7. Memperisterikan seorang doktor bererti suami juga telah berkorban, 'meminjamkan' isteri mereka kepada masyarakat. Percayalah setiap titik peluh yang dicurahkan oleh isteri, pastinya ada juga habuan buat suami. Kesusahan yang bakal dihadapi sesuatu yang pasti ada penyelesaiannya. Sukar tapi boleh dilakukan. Ramai contoh teman-teman yang telah menghadapi pengalaman ini dan masih bertahan malah cukup 'enjoy' dengan pahit manisnya.


8. Harapan saya kepada teman-teman dan adik-adik muslimin sekalian, berlakulah dengan adil, dapatkan maklumat yang benar, bergaullah dengan abang-abang yang sudah mengharungi pengalaman itu dan letaklah agama sebagai keutamaan.

No comments:

Post a Comment