Monday, September 10, 2012

Solat dan Seluar Pendek


1. Sewaktu saya dan keluarga berhenti makan dan solat di Hentian Jejantas Sungai Buloh, mata tertumpu sekejap kepada seorang anak muda berseluar pendek berjalan ke surau. Gayanya typical anak muda masa kini. Di tangannya ada sehelai kain pelikat. Pasti utk digunakan untuk bersolat.


2. Dalam hati terdetik, apa yang patut aku sisipkan dalam minda. Ramai orang suka berbicara agar jangan sesekali menghukum. Dalam kes ini, aku sematkan dalam jiwa bahawa anak muda ini sekurang-kurangnya tidak tinggalkan solat. Walaupun pakaiannya begitu, tidak malu menuju ke surau bersolat. Moga dengan terus solat itu, dia akan menjadi hamba Allah yg lebih baik pada masa akan datang.


3. Namun, janganlah ada pandangan begini "Dia solat ok la tu, ramai lagi yg tak solat. Tutup aurat tak semestinya baik". Sesiapa sahaja di dunia ini jika memahami dan menghayati makna solat dgn betul, pasti akan juga menyembah Allah di luar solat. Mereka melaksanakan segala suruhannya dan meninggalkan segala larangannya. Letakkan harapan dan usaha untuk menjadi lebih baik, bukan berpuas hati tanpa ada rasa ingin berubah.


3. Tidak cara lain untuk mempunyai pandangan yg benar dlm isu ini melainkan dengan menambah ilmu. Dengan ilmu, ia akan membuahkan iman dan taqwa. Kuliyah dan ceramah melata. Kita nak jawatan dan kekayaan, kita akan buat apa saja untuk mendapatkannya. Maka kalau nk syurga Allah, maka kita juga perlu bersungguh-sungguh ke arahnya. Sambil lewa bukan sifat ahli syurga.




Moga kita semua meniti hari-hari seterusnya dengan lebih baik.


Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment