Monday, September 10, 2012

UPSR : Satu Kenangan Istimewa


1. Pada tahun 1994, ketika aku darjah 5, aku ikut Abah ke Stoke-On-Trent, UK kerana Abah ditawarkan menghabiskan Masters di sana. Cikgu-cikgu aku ketika itu merayu pada abah agar kalau boleh aku ditinggalkan di Malaysia kerana tidak mahu aku terlepas daripada menduduki UPSR.


Ya, aku tiada sijil UPSR


2. Sekembalinya aku dari UK pada September 1995, UPSR sudahpun berlalu. Aku ke sekolah seminggu-dua sebelum tamat sekolah bagi mengisikan masa. Rasa ganjil. Bagaimana agaknya masa depanku?




3. Aku menghadapi pelbagai cabaran untuk masuk ke tingkatan 1. Tiada UPSR bermakna tidak boleh ke Sekolah Berasrama Penuh dan seangkatan dengannya. Dengan keputusan peperiksaan dari Tahun 1 ke Tahun 5, mak dan abah ke hulu ke hilir menyelesaikan masalah aku. Aku hampir-hampir masuk satu sekolah yg cukup banyak sosialnya yg pastinya tahap akademik teruk sekali. Aku menangis kebimbangan.


4. Namun akhirnya, aku dapat juga ke sekolah yg amat aku harap untuk masuk, Sekolah Menengah Kebangsaan Jitra (SMKJ). Biarpun di kelas yg paling corot dan tidak berpeluang masuk ke kelas aliran agama dan khas, aku letakkan tekad untuk berjaya. Alhamdulillah, aku berjaya ke kelas teratas apabila masuk Tingkatan 2


5. Kesusahan yg aku hadapi dapat aku atasi dengan sabar dan tabah. Cuma aku pelik, kenapa ketika ini, sifat ini kadang-kadang tiada dlm hati. Kalau dulu aku boleh berjaya, mengapa sekarang tidak?


Doakan aku, teman. Mari berjaya bersama-sama.

No comments:

Post a Comment