Tuesday, July 31, 2012

Olimpik : Ubah dari Negatif kepada yang Positif





1. Beberapa hari ini saya memerhati bagaimana pandangan dan kritikan muslim kepada kejohanan olimpik yang baru berlangsung di London 2012. Timbul isu-isu freemason dan zionis berdasarkan 'bukti-bukti' bentuk prasarana dan acara yang berlangsung semasa majlis pembukaan kejohanan tersebut.


2. Sejujurnya, saya tidak menolak kemungkinan ia benar, walaupun saya tidak berminat untuk bercakap tentangnya ataupun menyebarkannya kerana ia masih berbentuk spekulasi dan konspirasi. Kita telah diingatkan oleh Allah dalam kalamNya yang agung agar tidak mengikuti jejak langkah Yahudi dan Nasrani untuk terus kekal sebagai hamba Allah. Ya, ini penting!


3. Walaubagaimanapun, kita perlu bertanya kepada diri kita faedah daripada membesar-besarkannya? Apakah tindakan yang perlu kita ambil? Boikot Olimpik itu perlu? Atau sebenarnya ada perkara yang lebih positif yang boleh kita lakukan dalam menyebarluaskan Islam kepada dunia?


4. Kita lihat makin ramai muslim yang bertanding mengenakan pakaian yang menutup aurat. Walaupun mungkin masih ada ruang yang boleh diperbaiki untuk menyempurnakannya. Keberadaan mereka dalam kejohanan seperti ini akan memberi banyak mesej yang baik kepada Islam, antaranya menutup aurat bukan penghalang untuk bersukan dan muslim boleh 'hidup' dalam komuniti bukan Islam tetapi masih boleh mengekalkan identiti Islamnya. Keunikan ini boleh menjadi da'wah bil hal kepada orang-orang bukan Islam yang hadir. Mungkin ia boleh menjadi asbab kepada mereka untuk lebih kenal dengan Islam. Hidup dalam dunia di mana Islam dilihat sebagai agama yang jumud dan tertutup, suasana seperti ini mampu mengubah persepsi seperti itu. Apatah lagi Olimpik ditonton oleh billion manusia seluruh dunia!


5. Isu puasa juga tidak wajar dipergaduhkan. Kita mengetahui bahawa perbezaan pandangan itu sesuatu yang telah berlaku, dan akan terus berlaku. Dalam keadaan pihak penganjur menyediakan juadah sahur dan berbuka kepada atlet yang berpuasa, apakah respons kita? Nak tuduh mereka ada 'udang di sebalik mee'? Atau berterima kasih atas penghormatan mereka kepada kita? Berpuasa ketika di temasya ini sahaja mampu memberi banyak bentuk da'wah kepada bukan Islam. Perbincangan mungkin boleh berlaku dengan atlet bukan Islam dan mesej agama kita boleh disampaikan walaupun mungkin kepada bilangan yang tidak ramai.


6. Saya pernah membaca beberapa potong ayat Al-Quran dalam sebuah gereja di Cork kira-kira 8 tahun lalu sempena dengan mengingati tragedi tsunami. Saya puas dan gembira. Ia satu peluang da'wah yang besar bagi saya. Maka, saya tidak nampak mana salahnya kita menggunakan peluang di 'medan' freemason dan zionis ini untuk berda'wah. Bertelingkah tentang perkara-perkara yang tidak pasti dan ada perbezaan pandangan padanya hanya akan melemahkan kita. Kenapa tidak menunjukkan kekuatan kita di sana?


Jadilah muslim yang oportunis untuk menyampaikan mesej Islam! Islam itu rahmat buat sekalian alam!


Boleh layari laman sesawang ini untuk mengambil pengajaran bagaimana sewajarnya muslim bertindak dalam situasi sebegini.


Abu Hafiy
28 Julai 2012

No comments:

Post a Comment