Tuesday, July 31, 2012

Da'wah : Keluarlah dari Kelompokmu!


1. Pernah satu pagi saya bersembang agak panjang dengan ibu mertua saya berkenaan pentingnya golongan profesional turun bersama-sama masyarakat 'bawahan' dalam kerja-kerja da'wah.


2. Saya sebagaimana ramai profesional dan bakal-bakal profesional, banyak melibatkan diri dalam program-program da'wah dan tarbiah sejak sekolah lagi. Usrah, tamrin, daurah, seminar, bengkel dan sebagainya dihadiri dan dikelolakan untuk melahirkan para du'at atau penda'wah yang berjaya dunia dan akhirat.




3. Masalah utama yang melanda golongan ini apabila terjun ke dalam masyarakat adalah kekekokan untuk menyesuaikan diri dengan ribuan perbezaan termasuk cara berfikir, gaya hidup, personaliti dan sebagainya. Mereka akhirnya lebih selesa untuk terus bekerja dengan teman-teman satu 'wavelength' dengan mereka. Lebih teruk lagi, ada kumpulan da'wah yang hanya dianggotai oleh golongan profesional sahaja, maka memaksa mereka untuk hanya bekerja dengan golongan yang sama sahaja.


4. Bekerja dengan golongan 'bawahan' tidak bermaksud menjadikan mereka peserta sesuatu program tapi bersama-sama menjayakan da'wah yang pelbagai bagi memenuhi tuntutan kepelbagaian masyarakat. Bermesyuarat, berusrah, bersukan, mengadakan kenduri, gotong-royong dan banyak lagi.


5. Antara manfaat besar yang diperoleh daripada kerja-kerja da'wah sedemikian adalah ia berupaya menurunkan ego kita sebagai orang-orang dipandang tinggi masyarakat. Kita sentiasa lupa bahawa Allah menaikkan darjat hamba-Nya berdasarkan taqwa bukan atas kehebatan intelektual mahupun banyaknya harta. Percayalah, di sebalik amalan merokok yang cukup merimaskan, aurat yang tidak sempurna - tidaklah berstokin, mungkin berbaju lengan Kedah apatah lagi nak berstokin tangan, ada di kalangan orang kampung yg hartanya cukup-cukup sahaja tapi pengorbanannya seribu kali lebih baik daripada kita.


6. Lebih penting, dengan usaha seumpama ini, golongan profesional yang lebih suka berteori dan berbincang hal-hal polisi dan seumpama dengannya akan lebih sedar akan realiti masyarakat. Natijahnya, perbincangan akan lebih matang, tidak hanya berideologi ataupun mengkritik tanpa tahu hujung pangkal. Kita akan lebih adil dalam bersuara, atas ilmu dan pengalaman yang ada.






7. Kesan-kesan lain antaranya sikap sabar akan lebih menapak dalam hati, kita akan lebih mudah untuk mempunyai rasa empati dan simpati kepada mereka serta menyuburkan rasa syukur atas kurniaan nikmat Allah. Sebagai seorang doktor, sikap-sikap ini cukup penting untuk saya menjadi seorang pengamal perubatan yang cemerlang.


8. Ini tidaklah bermakna kita meninggalkan kawan-kawan satu 'intelektual' dengan kita, malah mungkin masa dengan mereka kadang-kadang perlu diutamakan. Ada banyak perkara yang memerlukan kepada kelebihan-kelebihan kita.


9. Bagi mereka yang masih menebalkan dalam diri mereka rasa takut, rimas, fobia dan sebagainya untuk menjerumuskan diri dalam masyarakat, percayalah, segala kekurangan dan kelemahan yang ada pada mereka sebenarnya adalah nikmat dan rahmat bagi mereka yang benar-benar ingin berjuang - ketidaksempurnaan itu mampu menyempurnakan. Kita akan rasa puas dan gembira walaupun penat fizikal, emosi dan mental, insyaAllah.


10. Sesungguhnya, pasti ramai yang rimas dengan mentaliti penyokong-penyokong gerakan da'wah yang masih ramai tidak menjaga akhlak, amal islaminya masih lemah, merokok masih kebiasaan. Yang mereka tahu, Islam itu perlu didaulatkan walaupun jauh dari sempurna didirikan dalam diri. Inilah kelebihan sifat 'Aalamiyah atau membenarkan kepelbagaian golongan manusia bersama gerakan da'wah. Bagi yang hanya ingin melihat yang buruk, buruklah yang dilihatnya tapi bagi yang ingin mencari kebenaran, yakinlah bahawa kita akan berjumpa 1001 kehebatan di sebalik keburukan yang ada.


Selamat terus istiqamah dengan da'wah!


Abu Hafiy
Ditulis pada 4 Jun 2012

No comments:

Post a Comment