Tuesday, July 31, 2012

Pupuklah Sekurang-kurangnya Rasa Benci!




1. Pupuklah sekurang-kurangnya rasa benci apabila jelas pemimpin Islam berbuat maksiat. Benci akan tindakan bukan pada orangnya. Dia gagal menyempurnakan auratnya, bersalaman dengan bukan mahram bersahaja apatah lagi merendah-rendahkan hukum Allah, terlibat dalam korupsi dan rasuah dan mencerca Ulama'


2. Janganlah sekali-kali menggunakan kebaikannya yang lain untuk memujuk hati supaya tidak membenci perbuatannya itu - dia membawa pembangunan dan kemodenan, banyak membantu orang miskin dan sebagainya. Maksiat tetap maksiat. Batil tetap batil.


3. Kita benci akan perbuatannya kerana kita tahu akan kesannya kepada rakyat diperintah, terutama sekali golongan yang jahil, tidak mampu membezakan antara haq dan batil. Pemimpin yang Islam akan mentadbir dengan Islam, berakhlak dengan Islam, berbicara kepada syurga Allah, maka lebih mudah melahirkan rakyat yg Islam.


4. Jika lebih mampu, perbaikilah dengan kata-kata. Ungkaplah dengan bicara atau tulisan sekalipun. Berda'wahlah kepada saudara, teman-teman dan masyarakat agar mereka jelas akan kebatilannya dengan ilmu-ilmu yang sahih.


5. Jika kemudaratannya tidak lagi dapat dibendung, janganlah dibiarkan kuasa yang ada pada kita untuk menggantikan pemimpin yang maksiat itu dengan pemimpin yang lebih baik. Apabila kita gagal menyerapkan iman padanya, maka adalah lebih baik memindahkan pemimpin yang beriman menggantikannya.


6. Bahaya menjadi manusia yang bernama Melayu adalah kelebihan sopan santun kita disalah guna pada tempat yang salah. Kita mudah terhutang budi hingga persoalan agama diketepikan, hal duniawi diutamakan.


Tambahlah ilmu! Moga kita lebih jelas tentang agama yang cukup hebat ini.


Abu Hafiy
5 Jun 2012

No comments:

Post a Comment