Tuesday, July 31, 2012

Menelusuri Isu WWW


1. Isu pembelian plat kereta agak hangat ketika ini. Ada yang mempertikaikan tindakan DYMM Sultan Johor berbelanja setengah juta untuk mendapatkan plat WWW1. Semua boleh rujuk senarai lelongan nombor plat itu daripada beberapa sumber.


2. Respons negatif ini telah dibalas semula dengan hujah bahawa tindakan Sultan Johor berkenaan mempunyai kesan positif terhadap pembangunan ekonomi negara. Tambahan pula, dimaklumkan oleh DYAM Tengku Mahkota Johor bahawa wang yang diperuntukkan kepada Sultan dan TMJ setiap bulan dimasukkan ke dalam Yayasan Iskandar dan Yayasan Ibrahim yang bertujuan untuk membantu rakyat dan Kerajaan Negeri Johor. Di samping itu, banyak yang menceritakan kebaikan-kebaikan yang telah DYMM Sultan Johor telah lakukan selama ini.



(Gambar diambil dari laman web Malaysiakini)


3. Ini adalah respons saya :


a) Reaksi rakyat yang marah adalah sesuatu yang boleh dijangka. Apabila sejumlah wang yang besar dibelanjakan oleh seseorang pemimpin dalam keadaan masih ramai rakyat yang masih miskin (pendapatan sebulan masih ratusan ringgit) pastinya menimbulkan tanda tanya bagaimanakah pemimpin boleh berbelanja sedemikian rupa dalam suasana rakyat sedemikian. Maka, bagi saya tidak wajar untuk menyalahkan emosi rakyat ini.


b) Saya berpandangan bahawa pihak yang melakukan lelongan perlu memberikan penerangan kepada rakyat bagaimana wang yang diperoleh sebenarnya membantu pembangunan negara. Saya tidak pasti bagaimana ini berlaku kerana kurangnya arif dalam soal ini. Jika tiada penjelasan boleh dibuat, bagi saya adalah lebih baik tidak langsung dipopularkan perkara ini. Tindakan ini penting untuk mengelakkan fitnah kepada pemimpin.


Satu kata-kata Saiyidina Umar Al-Khattab : 'Barangsiapa menempatkan dirinya di tempat yg menimbulkan persangkaan maka janganlah menyesal kalau orang menyangka buruk padanya.'


c) Saya sama sekali tidak bersetuju dengan kenyataan pemimpin apabila ditanya mengapa berbelanja sebegitu rupa 'Itu wang saya, maka saya boleh berbuat apa yang saya suka'. Harta kepunyaan kita, ada hak manusia lain ke atasnya. Lagi-lagilah kita masih di kelilingi manusia lain yang cukup miskin dan lebih-lebih lagi mereka adalah manusia yang di bawah pemerintahan mereka. Kenyataan seumpama ini hanya memburukkan lagi suasana fitnah yang berlaku.


d) Banyak kisah-kisah yang boleh kita ambil pengajaran dari soal pengurusan harta di kalangan pemimpin, yang terkenal antaranya adalah kehidupan Khalifah Umar Abdul Aziz. Satu lagi kisah menarik adalah kisah seorang gabenor di zaman pemerintahan seorang Khalifah Ar Rasyidin yang bertindak menyembunyikan anggur yang dimakan di bawah katil apabila ada rakyat yang datang ke rumahnya kerana takut dilihat terlalu bermewah-mewahan.


e) Soal pengurusan harta ini tidak hanya perlu disabitkan kepada pimpinan semata-mata kerana sudahpun ramai rakyat yang kaya. Rumah kita besar, kereta kita banyak, makan kita berlebihan. Tapi kita masih dikelilingan saudara-saudara kita yang tak cukup duit untuk memberikan pendidikan kepada anak-anak, rumah bocor, pakaian lusuh dan hanya berbasikal tua. Maka, banyakkanlah infaq kepada golongan ini kerana takutnya kita pada hisab Allah di Mahsyar kelak.


f) Kepada teman-temanku yang lain, janganlah menyebarkan sesuatu tanpa usul periksa. Kawallah kemarahanmu dan dahulukan dengan sabar. Ingat firman Allah


“Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.” [Al Hujuraat:6]


Wallahua'lam


Ditulis pada 29 Mei 2012

No comments:

Post a Comment