Tuesday, July 31, 2012

Isu Haji dan PRU - Musnahkan Kejahilanmu




1. Pernahkah anda dengar kisah Tsaqifah Bani Sa'idah? Tahukah anda apabila Nabi Muhammad s.a.w wafat, semua sahabat berkumpul di Tsaqifah Bani Sa'idah untuk melantik khalifah yang baru menggantikan baginda dan meninggalkan urusan jenazah baginda kepada Ahlul-Bait (keluarga Nabi)?


2. Bagi yang tidak memahami akan kepentingan imamah yakni kepimpinan dalam Islam akan menuduh bahawa sahabat Nabi gila kuasa sehingga tergesa-gesa hingga sedemikian rupa. Sedangkan tindakan mereka ini menunjukkan bahawa mereka cukup faham apa yang awlawiyat (lebih utama) pada ketika itu.


3. Bagi umat Islam yang faham bahawa menegakkan Islam sebagai sistem pemerintahan sebagaimana konsep 'Iqamatuddin wa siyasatu dunya bih' iaitu menegakkan agama dan memerintah dunia dengan agama' maka mereka tidak akan melihat soal pilihanraya sesuatu yang bersifat keduniaan. Jika tidak, mereka termasuk dalam golongan sekular, golongan yang memisahkan agama dan siyasah (politik)


4. Bagi membuat pertimbangan bagaimana kita patut menilai isu ini, fiqh awlawiyat (keutamaan) dan fiqh muwazanat (pertimbangan) perlu ada dan sewajarnya isu dibicarakan oleh orang-orang yang ahli. Tindakan media milik Parti Kerajaan meminta pandangan orang bukan ahli adalah tidak patut sama sekali dan inilah antara punca-punca kepada fitnah (huru hara agama) yang makin menular.




5. Dengan kreadibiliti buruk yang ada pada Utusan Malaysia, TV3 dan seangkatan dengannya, maka wajib dinilai dahulu apa sahaja yang datang dari mereka sebagaimana arahan yang telah diperintahkan kepada kita dalam menerima berita. Mereka seumpama gembala biri-biri yang berkali-kali menipu yang mana kalaupun berkata benar, tiada siapa lagi yang akan mempercayainya lagi. Dapatkanlah penjelasan daripada para ulama' dan asatizah yang mempunyai latar belakang pendidikan agama yang boleh dipercayai sebelum kita mengeluarkan pandangan yang berasaskan akal semata-mata.


6. Dalam amalan demokrasi negara lain, tarikh pilihanraya diumumkan awal supaya parti-parti yang akan bertanding serta rakyat dapat membuat persediaan. Merahsiakan tarikh ini sehingga sebegini rupa menyusahkan rakyat dalam merencana kerja, malah lebih teruk jika ia bertindih dengan tarikh musim haji. Pilihanraya pastinya tidak akan berlaku semasa Aidilfitri, umat Islam mula berangkat ke Makkah pada akhir Syawal, selesai Zulhijjah, maka musim tengkujuh pun bermula. Teka-teki terus akan berlaku dan yang patinya banyak tarikh dilihat tidak sesuai.


Maka bukankah penyelesaian mudah bagi masalah ini adalah dengan diumumkan sahaja tarikh keramat itu?

No comments:

Post a Comment