Tuesday, July 31, 2012

K-Pop : Hedonisme yang Membunuh!


1. Tiga hari lepas, Menteri Belia dan Sukan mengeluarkan kenyataan bahawa pembelanjaan besar untuk membawa masuk kumpulan K-Pop melakukan persembahan di konsert sempena Himpunan Jutaan Belia bukan isu. Apa yang saya faham adalah, ia bukan isu jika bukan Kerajaan yang mengeluarkan perbelanjaan. Maka isu menggunakan 'duit rakyat' tidak timbul.


2. Bagi saya, inilah jawapan yang cukup banyak ketempangannya. Benar, jika perbelanjaan besar yang dikeluarkan daripada kewangan kerajaan untuk membawa hiburan seumpama itu, rakyat pasti akan mempersoalkannya tapi mudarat yang lebih besar bukan faktor kewangan tapi adalah idea membawanya 'in the first place' samada ditaja atau tidak.





3. Rakyat kini dijamu dengan ribut hedonisme dengan kencang. Tidak cukup dengan ribuan rancangan hiburan yang tidak henti-henti, siang dan malam, rancangan pertandingan nyanyian yang tumbuh bagaikan cendawan dari si kecil hingga ke tua bangka, drama dan filem yang menyediakan aksi-aksi yang meruntuhkan akhlak manusia dan lebih teruk disiarkan pada waktu-waktu genting umat Islam perlu untuk memberikan fokus kepada ibadah.


4. Tidak cukup dengan media elektronik dan majalah-majalah, konsert-konsert tidak pernah pudar, malah segar di program-program anjuran kerajaan seperti Hari Kemerdekaan dan Sambutan Tahun Baru. Apatah lagi konsert-konsert anjuran pihak-pihak lain yang saban hari berlangsung sehingga ada kes yang dilangsungkan dalam bulan mulia Ramadhan.


5. Kerajaan tidak pernah luntur melaungkan slogan ingin membina modal insan. Guru-guru terutamanya berpenat lelah siang dan malam, kerja mereka bukan hanya di sekolah tapi berlarutan di rumah dan masa cuti sekolah, memikirkan dan berusaha mendidik anak-anak murid mereka. Para asatizah merantau surau ke surau dan masjid ke masjid memberikan kuliyah dengan pelbagai cara untuk menarik anak-anak muda kepada Islam. Banyak program-program dianjurkan oleh kerajaan sendiri dan badan bukan kerajaan untuk melahirkan anak-anak muda yang lebih baik demi masa depan negara. Tapi akhirnya, yang merosakkan kerja-kerja ini adalah orang mendabik dada kami telah berjaya melahirkan generasi yang lebih baik. Gila!


6. Antara kesan besar hedonisme berleluasa di minda anak-anak muda sekarang adalah lahirnya generasi yang malas berusaha. Mereka mahukan keputusan dengan cepat dan tidak mahu bersusah payah. Kesan terpengaruh dengan kehidupan senang-lenang di drama-drama dan filem-filem. Jika ditanya penemuduga untuk ke institut pengajian tinggi dan kerja, tahap pengetahuan am anak-anak muda kini sungguh membimbangkan, mereka tidak kenal siapa pimpinan negara apatah lagi isu-isu semasa. Remaja lebih kenal siapa artis K-Pop dari tarikh lahirnya, hobinya, warna kesukaannya daripada pemimpin negara, apatah lagi ulama'-ulama' dan Rasulullah sendiri. Musibah besar sedang melanda!


7. Mereka juga tidak suka bersosial dengan jiran tetangga, tidak kenal saudara-mara, kawan se'hobi' sahaja pilihan mereka. Mereka lebih suka menonton drama bersiri Korea daripada berborak dengan ibu saudara ataupun menghadiri walimah jiran. Mereka berpakaian mencolok mata, mengikut peredaran fesyen semasa, ikutan model dan artis-artis. Solat mereka dipercepatkan kerana tidak mahu terlepas walaupun sesaat filem yang sedang ditonton. Waktu maghrib dahulu dihiasi dengan bacaan al-quran kini diisi dengan muzik dan lawak jenaka drama. Ini antara ribuan masalah yang timbul akibat hedonisme yang melampau.






8. Barat juga menyedari betapa negatifnya kesan daripada hedonisme yang sedang bermaharaja lela. Kerja kurang produktif, intelektual menurun dan banyak lagi. Sebab itu, saya cukup kesal dengan alasan yang diberikan oleh anak-anak muda Melayu Islam yang mengatakan bahawa kita perlu membernarkan konsert K-Pop ini demi menghormati hak orang bukan Islam. Ini bagi saya satu penghinaan bagi orang bukan Islam. Samada muslim atau tidak, hedonimse yang keterlaluan itu lebihnya mudarat dari manfaat. Jika pihak penganjur Himpunan Jutaan Belia telah menyediakan lebih 500 aktiviti untuk membina belia, adakah konsert K-Pop sahaja yang mampu menarik mereka ke sana? Jika kita mendakwa belia kita sudah pandai berfikir, maka sepatutnya jika aktiviti yang lebih bermanfaat diberikan tumpuan, target 2 juta juga pasti akan sampai bukan?


9. Ramai yang behujah bahawa mengapa dibesar-besarkan sangat isu konsert ini sedangkan banyak lagi program bermanfaat yang berlangsung. Di sinilah bukti kejahilan sedang melata, sedihnya ia berpunca dari golongan yang berkuasa. Apabila yang haq bercampur batil, maka batillah jawabnya. Ia sepatutnya jelas dan tidak perlu lagi beralasan dan berpusing-pusing fakta.


10. Saya tidak membangkang sepenuhnya konsert, tapi perlu ada garis panduan yang jelas supaya tujuan melahirkan belia yang cemerlang tercapai. Dari pakaiannya, lirik lagunya, percampuran lelaki dan perempuan dan banyak lagi. Jika ada bukan Islam yang tidak berpuas hati, kesimpulan saya hanya satu, pihak penganjur selama ini yang sebenarnya menyebabkan sahabat-sahabat bukan Islam keliru dengan ajaran kita. Asatizah kita bercerita di radio, TV dan kuliyah-kuliyah bahawa kita perlu jaga hubungan lelaki dan perempuan tapi berapa banyak konsert anjuran kerajaan yang tidak menjaga hal ini, apatah lagi apabila kepimpinan bersahaja bersalam sesama jantina berbeza dan banyak lagi. Maka, tidaklah perlu kita pelik kenapa teman bukan Islam kita masih tidak faham-faham ajaran Islam. Lebih memilukan, masih ramai orang Islam sendiri yang keliru!


11. Pengalaman hidup di luar negara, apabila seseorang muslim jelas dan berpegang dengan satu-satu prinsip, orang bukan Islam sebenarnya mudah untuk menerima dan menghormati ajaran kita. Umat Islam perlu dididik agar berasa 'izzah atau bangga dikurniakan Islam oleh Allah. Kita tidak patut sama sekali berasa malu apatah lagi mengorbankan prinsip Islam dengan alasan menghormati orang bukan Islam. Dalam banyak situasi, kita yang beranggapan sedemikian terlebih-lebih berbanding kawan bukan Islam kita.


12. Ada yang mendakwa negeri Pakatan Rakyat juga pernah menganjurkan konsert keterlaluan seperti yang berlaku di Shah Alam tahun lepas. Tidak kira BN atau PR, yang batil tetap batil. Setahu saya DPPM memang membantah keras konsert yang dimaksudkan. Isu ini timbul bukan kerana siapa penganjurnya tapi apakah kandungan yang dibawa.


13. Salah satu faktor besar yang menyebabkan Islam itu tersebar luas semasa Kerajaan Melayu Melaka adalah apabila pemimpinnya memeluk Islam. Itu yang kita belajar di sekolah dahulu. Islamnya pemimpin bermakna Islamlah undang-undang, Islamlah sistem pendidikan dan segala macam bentuk sistem pentadbiran kerajaan. Samada kita memindahkan iman kepada pemimpin kita atau kita pindahkan pemimpin yang beriman bagi menggantikan pemimpin yang sedia ada. Pilihan di tangan kita.


Wallahua'lam


Abu Hafiy
Ditulis pada 3 Jun 2012

No comments:

Post a Comment