Tuesday, July 31, 2012

Paradigma Sang Monyet?


1. Pada akhir ucapan DS Najib Tun Abdul Razak di Stadium Bukit Jalil di hadapan ribuan ahli dan penyokong UMNO, beliau ada melaung bertanya kepada hadirin, antaranya :


"Siapa yang menepati janji?" "UMNO!!" Jawab hadirin
"Siapa yang berikan 200 ringgit?"
"Siapa yang berikan duit untuk pelajar-pelajar sekolah?"
"Siapa yang tubuhkan kedai 1Malaysia?"
"Siapa yang tubuhkan klinik 1Malaysia?"


Dan banyak lagi soalan-soalan yang ditanya, semuanya berkaitan sumbangan berbentuk 'harta-benda' dan dijawab dengan semangat oleh hadirin dengan 'UMNO' atau 'Barisan Nasonal'






2. Kita sering dimomokkan bahawa semua kekayaan, pembangunan dan bantuan adalah wang kerajaan, maka rakyat terutamanya pegawai kerajaan perlu bersyukur dengan nikmat ini. Rakyat diajar bahawa nikmat kekayaan ini adalah datang dari UMNO. Sebarang ketidak setujuan atau bangkangan terhadap kerajaan adalah suatu sikap tidak syukur dengan nikmat yang ada. Ini paradigma yang telah dibentuk oleh BN selama mereka memerintah.


3. Lebih teruk lagi, disebabkan paradigma yang cukup tempang ini, mana-mana rakyat atau pegawai kerajaan yang dilihat tidak bersama dengan parti kerajaan dikenakan pelbagai tindakan yang tidak adil seperti diberhentikan, dinafikan kenaikan jawatan, dipindahkan serta merta, dihentikan tajaan dan banyak lagi. Paradigma telah melanda pemikiran sebilangan besar rakyat terutamanya orang Melayu, hingga timbul hina-menghina terhadap pegawai kerajaan yang tidak menyokong BN.


4. Apa sebenarnya wang kerajaan? Wang kerajaan sumbernya antara yang besar datang dari cukai yang dibayar rakyat. Sebagai kerajaan (mana-mana kerajaan sekalipun) mereka perlu memerintah dan memberikan kebajikan kepada semua rakyat tanpa mengira kaum, agama mahupun fahaman politik. Perbezaan fahaman politik tidak boleh sama sekali melebihi profesionalisme dalam menjalankan tugas. Jika orang itu menyokong PR tapi kerjanya cemerlang, beliau perlu diberikan hak yang sama dengan pekerja yang menyokong BN.


5. Wang kerajaan adalah hak rakyat, rakyat yang datangnya dari cukai yang dibayar oleh semua rakyat samada penyokong BN, PR atau atas pagar sekalipun. Maka mendabik dada, mereka yang memberikan wang ini adalah kenyataan tempang yang hanya bertujuan untuk bermain politik dengan rakyat. Silapnya, permainan ini semakin tidak berkesan kerana rakyat kini lebih terpelajar dari dahulu.


6. Lihat slaid persembahan yang disertakan di sini, bagaimana paradigma dibina. Dalam situasi ini, dengan kuasa yang ada, melalui media, sistem pendidikan dan banyak medium-medium kerajaan yang lain, parti pemerintah telah berjaya membentuk paradigma yang perlu kita perbetulkan kembali. Ingat, jika diizinkan Allah PR memerintah sekalipun, jika mereka masih bermain dengan kata-kata 'wang kerajaan' sebagaimana Parti pemerintah kini, mereka juga perlu diperbetulkan!


Jika anda ingin menjadi kumpulan monyet yang akhir itu, persilakanlah tapi saya memilih untuk tidak menjadi sedemikian! Ayuh perbetulkan paradigma yang salah ini!


Ditulis pada 12 Mei 2012

No comments:

Post a Comment