Tuesday, July 31, 2012

Hudud : Karpal Singh Mangsa atau Pemangsa?



1. Sudah lama saya ingin memberikan pandangan berkenaan hal ini. Isu yang 'evergreen' yang belum nampak akan reda. Ia datang sesekali, menghangat dan kemudian menyejuk sebentar. Apapun, setiap kali isu ini disebut-sebut, nama Karpal Singh tidak pernah lekang di bibir rakyat Malaysia.


2. Respons YB Karpal Singh kepada PAS pada tahun 1990 'Langkah Mayat Saya Dahulu' apabila negara Islam diutarakan. Ungkapan sehingga hari dibugarkan terutamanya penyokong dan ahli UMNO, lebih-lebih lagi sejak PAS bertahaluf dengan DAP. Pada tahun 2010, YB Karpal Singh semasa Konvensyen Pakatan Rakyat telah menyebut bahawa beliau bersedia untuk berbincang berkenaan isu ini semula dan menolak pandangan beliau sendiri pada 1990 kerana ia sudah 'out of context'. Semua boleh tonton sendiri di sini




3. Namun, semasa debat antara Ustaz Nasruddin Hassan Tantawi (PAS) dan Ustaz Fathul Bari (UMNO), apabila disebut bahawa YB Karpal juga telah bersedia untuk berbincang, YB Karpal telah membidas kenyataan Ustaz Nasruddin dengan mengatakan bahawa beliau masih berprinsip bahawa dia menolak hudud dilaksanakan di Malaysia, menekankan bahawa ia tidak sesuai di negara majmuk seperti Malaysia dan ia tidak 'compatible' dengan perlembagaan negara.


4. Kita juga pernah dikejutkan oleh kenyataan-kenyataan anti-hudud oleh kepimpinan UMNO yang beragama Islam dan berbangsa Melayu. Anataranya :

"Hukum rejam kepada penzina adalah primitif." - Tun Dr. Mahathir, 3 Mac 1994, dalam kenyatannya kepada wartawan di Nilam Puri, Kelantan Darul Naim.

“Apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan.Ini sangat memalukan ummat Islam, kerana orang bukan Islam akan sempurna sifatnya dan boleh meneruskan kerja.” - Tun Dr. Mahathir Mohamad, 14 Julai 1992, dalam temubualnya dengan media massa.

"Kerajaan Kelantan harus dipertanggungjawab jika berlaku huru hara, ketidakstabilan politik, perpecahan di kalangan umat Islam dan kegelisahan rakyat apabila hukum hudud dilaksanakan di negeri itu.rakyat harus menyoal perlaksaaan hukum itu menguntungkan atau menyebabkan perpecahan pertentangan dan ketidakstabilan politik. Tidak semua negara Islam mengamalkan hukum hudud, bahkan ada negara Islam lebih makmur tanpa hukum itu.” - Datuk Seri Najib Tun Razak, 20 April 1992, ketika bercakap kepada wartawan.


5. Terbaru Tun Mahathir Mohamad juga telah membuat satu kenyataan bahawa hudud hanyalah rekaan ahli feqah. Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak secara terbuka menyatakan bahawa hudud tidak akan dilaksanakan seperti dalam video ini. Lebih malang lagi, Dato' Mashitah Ibrahim yang merupakan bekas pensyarah kuliyah ilmu wahyu UIAM dan kini sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana pernah secara terbuka pernah menghina hudud dalam satu perjumpaan dengan para pelajar di timur tengah. Boleh tonton di sini


6. Sejujurnya, saya tidak pernah dan tidak akan terkejut atau marah berlebihan kepada bukan Islam jika mereka menyatakan ketidaksetujuan kepada ajaran Islam. Malah ia adalah sesuatu yang pasti berlaku memandangkan mereka tidak mengimani aqidah Islam. Lebih malang lagi, masih ramai orang bukan Islam hidup dengan persepsi dan maklumat yang salah tentang Islam, samada kerana maklumat itu didapati dari sumber-sumber yang tidak benar seperti TV, surat khabar, majalah ataupun ia dibina setelah memerhati perilaku umat Islam sendiri.


7. Bayangkan jika kita sebagai seorang bukan Islam yang tinggal di Malaysia. Setiap hari kita disajikan bahawa orang Islam paling ramai di pusat pemulihan dadah, ribuan anak luar nikah Muslim dibuang di merata-rata tempat dan ratusan masalah sosial yang lain. Mereka hidup di bawah pemerintahan orang Islam yang berslogan membawa Islam tetapi bertindak sebaliknya. Bagaimana munasabah jika pemimpin Islam menentang hudud tapi tiba-tiba kita mengharapkan orang bukan Islam mudah menerima hudud? Kita secara tidak sedar menerusi perilaku kita, telah mendidik orang bukan Islam ajaran 'sesat' dan menyimpang dari Islam. Peliknya apabila orang bukan Islam menyatakan ketidaksetujuannya kepada Islam, kita melenting dan marah-marah mendabik kitalah pejuang Islam yang sebenar.


8. Saya sendiri tidak pasti mengapa YB Karpal menafikan kenyataannya sendiri. Jika saya bersangka baik dengan YB Karpal yang semestinya bukan Islam, dan pada masa yang sama beliau merupakan seorang ahli politik dan peguam, ada beberapa perkara yang saya boleh jangkakan sebab kepada ketegasan beliau. Beliau berpegang bahawa perlembagaan tidak membenarkan ia berlaku, yang mana ada kebenarannya. Tambahan daripada beliau, bahawa hudud hanya akan boleh dilaksanakan jika 2/3 ahli Parlimen bersetuju, yang ini juga benar. Dari segi politik, beliau takut bahawa isu ini boleh menakutkan orang bukan Islam untuk memberi kepercayaan kepada PR untuk memerintah negara. Ini juga sebenarnya boleh diterima memandangkan kita meyakini bahawa masih ramai orang bukan Islam yang tidak faham apa itu hudud. Namun, saya juga perlu juga meletakkan dalam diri saya kemungkinan tentangan ini adalah tentangan kepada Islam keseluruhannya walaupun ketika ini ia tidak nampak sedemikian.


9. Ada juga sebahagian muslim yang secara mudahnya mengatakan bahawa PAS perlu berpisah dengan DAP atas kenyataan YB Karpal. Percayalah ulama' dalam PAS bukan golongan yang lemah dan longlai untuk bermudah-mudahan untuk bertahaluf 'in the first place' dan pastinya mereka tidak bodoh untuk tidak menilai isu seperti ini. Kerja da'wah dan siyasah itu bukan seperti 1+1=2, ia penuh dengan rintangan dan cubaan, ia panjang dan perlu banyak musyawwarah dan strategi. Gopoh-gapah dan gelojoh bukan sikap gerakan Islam. Di kala banyak perubahan persepsi pimpinan bukan Islam dalam PR terhadap Islam berlaku sejak tahaluf ini bermula, sehingga ada yang kerap menghadiri kuliyah dan usrah, jangan kita mudah terngadah. Letakkan kepercayaan kepada para ulama' dan umara' yang ada selagi mana mereka tidak menyanggahi Al-Quran dan Sunnah.


9. Sebagai orang Islam, kita berkeyakinan bahawa hudud itu adalah undang-undang yang telah ditetapkan oleh Allah. Ia wajib dilaksanakan. Kita berkeyakinan bahawa Islam akan kembali memerintah dan pastinya undang-undang Islam akan kembali terpakai. Jika ada orang Islam yang tidak mempunyai keyakinan 100% bahawa ini adalah undang-undang terbaik, maka ia boleh membatalkan iman. Apatah lagi jika mereka menentangnya.


10. Meneliti isu ini, ada beberapa perkara penting yang perlu diambil perhatian oleh orang Islam daripada memfokuskan diri bertelagah sesama muslim :

a) Umat perlu melebar luaskan ajaran Islam yang benar. Ia tidak sewajarnya hanya fokus kepada hudud semata-mata tapi keseluruhan ajaran Islam. Jutaan muslim yang keliru apa itu Islam, apatah lagi bukan Islam

b) Orang Islam, terutamanya para ahli undang-undang perlu peka dan tahu bagaimana dari sudut situasi undang-undang yang sedang digunakan sekarang, untuk kita melaksanakan perkara ini. Kita tidak boleh hanya melaung nak buat hudud jika kita sendiri tidak tahu bagaimana nak laksanakannya. Keyakinan perlu disusuli dengan tindakan. Jika tidak, kita akan digelakkan sahaja.

c) Kita perlu terus bertegas dengan prinsip kita dalam soal ini, disampaikan dengan bahasa dan cara yang baik dan disertai dengan penerangan demi penerangan. Ingat, da'wah Islam itu wajib dan penuh rintangan. Sabar itu sangat perlu.

d) Muslim yang tidak mahu, tidak mengendahkan dan tidak bersungguh-sungguh berusaha untuk menjadikan hukum Allah sebagai undang-undang negara tidak wajar diangkat. Tugas kita menggantikan mereka dengan yang lebih bertaqwa


11. Saya tidak menjawab tajuk yang saya paparkan, saya serahkan kepada teman-teman untuk menilai sendiri. Banyak kerja kita mendidik ummah tentang apa itu Islam. Meletakkan kesalahan kepada orang bukan Islam secara berlebih-lebihan tidak menyelesaikan masalah malah memberikan lebih banyak kesan negatif kepada Islam.


Akhir kata, soalan saya kepada pejuang-pejuang hudud sekalian, adakah benar kita yakin dengan hudud Allah? Jika ia dilaksanakan nanti, adakah kita akan teragak-agak untuk menerimanya? Atau kita ketika ini sekadar berslogan kerana kita Islam?


Wallahu a'lam


Abu Hafiy
Ditulis pada 29 Julai 2012

No comments:

Post a Comment